Numero
äänestä numerolla
485

Thomas Wallgren

Blogi – Blogg

Wallgrenin kommentti Suomen Kuvalehdessä

Ehdotukseni Helsingin vapauttamiseksi kaupallisesta ulkomainonnasta herättää tunteita (PolKom, SK 40/2012. Jätin aloitteen jo viime talvena varmistaakseni asiaperusteisen käsittelyn ennen vaalikuhinaa. Toisin kävi. Asia tuotiin valtuustoon vaalien alla, jolloin mainoskritiikin vakavat aiheet – demokratia, kaupunkikuvaja ylikulutus – uhkaavat jäädä taka-alalle.

Matti Simula huomauttaa PolKomissa oikein, että aloitteeni leikkaisi Helsingin vuosituloja 6,1 miljoonalla. Mutta kun hän jatkaa, että vastaava säästö voidaan saavuttaa vapauttamalla 120 sairaanhoitajaa ”hommistaan” alan olla eri mieltä. Mieluummin tasapainottaisin budjettimme autojen ruuhkamaksuin. Mainokset vaikuttavat ajatuksiimme ja käyttäytymiseemme. Mainosten avulla siis ostetaan valtaa. Ne, joilla on paljon rahaa voivat mainostamalla ostaa paljon valtaa. Demokratialle tämä on ongelma.

Ulkomainonnan erityinen miinus on, ettei esimerkiksi lapsia ole helppoa suojata sen välittämältä naiskuvalta tai asekalistelulta. Näistä ja mainonnan muista haitoista keskustelisin mielelläni lisää.

Thomas Wallgren
Kaupunginvaltuutettu (sd), Helsinki

Kirjoitus on julkaistu Suomen Kuvalehdessä 41/2012